aynaazA aynaazA .

aynaazA

ارتباط برقرار کردن و خوش مشرب شدن در محل کار

ارتباط موثر چیست؟
برای ایجاد ارتباط موثر، هر دو طرف باید به طور واضح منظور یکدیگر را درک کنند. هر طرف شرکت‌کننده در گفتگو باید منظورش را چه از طریق کلمات و چه نشانه‌های غیرکلامی، به طور شفاف منتقل کند تا طرف مقابل آن را بفهمد.

البته غیرممکن است که این کلمات یک معنی و مفهوم واحد را منتقل ‌کنند اما نشانه‌های غیرکلامی چیز دیگر و حتی گاهی اوقات پیام متضادی را می‌رسانند. آموختن استراتژی‌های لازم برای ایجاد ارتباط مثبت می‌تواند تفاوت قابل توجهی را هم در محیط کار و هم زندگی شخصی به وجود آورد.

سه نوع ارتباط
فردی که به طور موثر ارتباط برقرار می‌کند، بر این سه نوع ارتباط مسلط است:

کلامی: استفاده از کلمات به صورت گفتاری (رو در رو یا پشت تلفن)
غیرکلامی: استفاده از زبان بدن و حالتهای چهره
نوشتاری: استفاده از کلمات به صورت نوشتاری
یادگیری این نوع ارتباطات مخصوصا برای کارتان ضروری است. پس بیایید ببینیم دلیل آن چیست.

چرا تکنیکهای برقراری رابطه موثر در محل کار اهمیت دارد؟
اما ارزش برقراری ارتباط شفاف فقط مختص رهبران نیست. تمام کارمندان در هر سطحی، باید این مهارتها را یاد بگیرند. دلایل آن هم اینست که مهارتهای ایجاد ارتباط موثر:

به حل مشکلات کمک می‌کنند.
منجر به یافتن راه‌حل می‌شوند.
سوتفاهم‌ها و تضادها را کم می‌کنند.
میزان بهره‌وری را افزایش می‌دهند.
مشارکت دیگران را بیشتر می‌کنند.
اعتماد کلی را تقویت می‌کنند.
فرصتهای پیشرفت شغلی و مزایای مالی را در پی خواهند داشت.
بررسی ها نشان می‌دهند وقتی با دیگران خوب ارتباط برقرار کنید، احساس خوشبختی و موفقیت در حرفه و زندگی‌ و افزایش درآمد هم بیشتر خواهد شد. در ادامه این مقاله تکنیکهایی را به شما معرفی می‌کنیم که در این مسیر کمکتان خواهند کرد.


۱-لبخند واقعی بر لب داشته باشید
داشتن یا نداشتن لبخند بر لب تنها چیزی نیست که در اینجا اهمیت پیدا می‌کند.

people walking down driveway in Scotland communication techniques

با اینکه یک لبخند واقعی می‌تواند صمیمت و روی باز شما را سریعا منتقل کند، اما لبخند دیگری هم هست که ممکن است ناشی از تکبر شما باشد و تحقیرآمیز به نظر برسد. لبخندهایی هم هستند که اجباری و فقط برای رعایت ادب (مصنوعی) بر لب می‌آیند اما در چشمها اثری از آنها دیده نمی‌شود. یک لبخند واقعی و همینطور تصنعی همانطوری که به نظر می‌رسند، احساس می‌شوند.

برای برقراری ارتباط موثر اینکه با روراست بودن به طرف مقابلتان احترام بگذارید، اهمیت دارد. اگر آنها تصنعی بودن لبخندتان را تشخیص دهند، هر چه بگویید ریاکارانه و دروغین برداشت می‌شود. اگر بخواهید اعتماد طرف مقابل را جلب کنید، بهتر است لبخندی نزنید که شما را دروغگو جلوه دهد.

۲-سوالات درست و به جا بپرسید
برای درک بهتر افکار و منظور دیگران از آنها سوال بپرسید. در این صورت یا چیز جدیدی درباره آن شخص می‌فهمید یا حرفی که زده است برایتان روشن و واضح می‌شود.

سوالات پایان بسته سوالاتی هستند که بتوان به آنها با یک بله یا خیر ساده پاسخ داد. چیزی شبیه سوالاتی که در دادگاه پرسیده می‌شود:” آیا درست است که …؟” ما به این سوالات برای رسیدن به اطلاعاتی که فورا نیاز داریم و باید بدون لفافه باشند، پاسخ می‌دهیم. در مقابل سوالات پایان باز سوالاتی هستند که طرف مقابل نمی‌تواند با یک جواب بله یا خیر به آنها پاسخ دهد. پاسخ این سوالات طولانی‌تر و به اطلاعات مفصل‌تری نیاز است.


سوالات غیرکنجکاوانه بپرسید و طرف مقابل را درگیر صحبت کنید. سعی کنید به گفتگو ادامه دهید تا فرصت داشته باشید سرنخ‌های کلامی و غیرکلامی که شما به سمت تکنیکهای بعدی ایجاد ارتباط سوق می‌دهند را به دست آورید.

۳-گوش کردن فعالانه را تمرین کنید
به زبان بدن افرادی که بادقت به حرفهای طرف مقابلشان گوش می‌دهند دقت کنید. آنها رویشان را به طرف گوینده برمی‌گردانند، مستقیما به او نگاه می‌کنند و به آنچه گفته می‌شود گوش می‌دهند.

افرادی که به طور موثر ارتباط برقرار می‌کنند، گوش کردن فعالانه را هم تمرین می‌کنند. آنها به هر چه طرف مقابلشان می‌گوید و هر کاری که در حین گفتگو انجام می‌دهد، توجه می‌کنند.

برای مطالعه ادامه مطلب کلیک کنید....


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۲ شهریور ۱۳۹۹ساعت: ۰۵:۴۴:۵۴ توسط:ایناز موضوع: نظرات (0)